reklama
kategoria: Biznes
10 grudzień 2024

W stoczni Remontowa zwodowano drugi prom RoPax

zdjęcie: W stoczni Remontowa zwodowano drugi prom RoPax / v9754965
v9754965
We wtorek w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" odbyło się wodowanie drugiego promu RoPax NB102, budowanego dla Unity Line z grupy PŻM. Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka podkreślił, że głównym celem resortu jest to, by armatorzy odzyskali swoją pozycję na Bałtyku.
REKLAMA

"Widzimy potężny kadłub promu o numerze budowy 102, wyposażony m.in. w silniki, pędniki i systemu cumownicze, gotowy do zejścia na wodę. Gdy to nastąpi, rozpocznie się faza instalowania nadbudówki i pozostałego wyposażenia" - powiedział w trakcie uroczystości Adam Ruszkowski, prezes zarządu spółki Remontowa Holding, do której należy Gdańska Stocznia "Remontowa" im. J. Piłsudskiego.

Operacja wodowania kadłuba odbyła się przez zanurzenie doku pływającego do osiągnięcia pływalności przez budowaną jednostkę NB102. Następnego dnia zostanie ona wyholowana i przycumowana do nabrzeża. Tam rozpoczną się kolejne prace związane m.in. z jego wyposażaniem.

Jednostka budowana jest w ramach kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 r., po fiasku ich budowy w Szczecinie w 2017 roku. Zgodnie z kontraktem gdańska stocznia wybuduje trzy promy RoPax dla spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa oraz Polska Żegluga Morska. Dwa z nich będą pływać w spółce Unity Line z Grupy PŻM, trzeci - w Polskiej Żegludze Bałtyckiej.

Wiceszef Ministerstwa Infrastruktury Arkadiusz Marchewka stwierdził, że w ostatnich latach polscy armatorzy znacząco utracili swoją pozycję konkurencyjną na Bałtyku. "Kiedyś mieli tam pozycję dominującą" - ocenił. Dodał, że "konkurencja wybudowała już nowe promy, które są wyższej jakości, tańsze w eksploatacji i mogą zabrać na swój pokład więcej ciężarówek i pasażerów, przez co mogą być bardziej atrakcyjne, bo oferują niższą cenę" - powiedział. Zaznaczył, że to sprawiło, iż polscy armatorzy znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji.

"Naszym głównym celem i moim wyzwaniem jest to, aby polscy armatorzy mieli nowe jednostki i aby odzyskali swoją pozycję konkurencyjną na Bałtyku" - podkreślił w swoim wystąpieniu.

Wiceminister powiedział, że jedną z pierwszych informacji, którą otrzymał po objęciu stanowiska, było to, że gdańska stocznia od prawie 10 miesięcy nie otrzymywała pieniędzy za swoją pracę. Winą obarczył swoich poprzedników. "Założenia tego projektu były źle zrobione, tam się nic nie spinało" - ocenił. Dodał, że jego poprzednicy mieli "sensowne pomysły, ale wykonanie było jak zawsze beznadziejne".

Do tych słów odniósł się prezes zarządu spółki Remontowa Holding, który powiedział, że przyjęty przez poprzedni rząd plan finansowania projektu nie wytrzymał próby czasu, powodując narastanie trudności płatniczych, aż do gróźb całkowitego wstrzymania produkcji. Jak dodał, było to "tematem gorących rozmów stoczni i armatora z nowym rządem". "Dzięki ministrowi (Marchewce - PAP) opracowano nowy plan finansowania projektu, nadając mu realne ramy biznesowe" - powiedział Ruszkowski.

Każda z trzech jednostek RoPax (pasażersko–samochodowych ze zwiększoną przestrzenią ładunkową) będzie napędzana czterema silnikami na skroplony gaz ziemny (LNG), ze wspomaganiem bateryjnym w układzie hybrydowym. Konwencjonalny napęd został zastąpiony przez dwa elektryczne pędniki azymutalne (gondolowe) na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, dzięki czemu statki będą mogły manewrować w portach bez asysty holowników. Zaawansowany system RoRo pozwoli na szybki, jednoczesny rozładunek i załadunek pojazdów.

Promy mają po dziewięć pokładów, 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej wynosi 4100 m, a prędkość maksymalna - 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów i osób 50 załogi.

Ruszkowski podkreślił, że kończy się wyposażanie pierwszego promu o numerze 101, który został zwodowany w ubiegłym roku. "Jednostka przechodzi rozruchy i próby zdawcze urządzeń oraz systemów" - wyjaśnił.

Stocznia w przesłanym komunikacie podała, że polskie RoPaxy są budowane w najwyższym europejskim standardzie jakości wykonania i wyposażenia, odbiegając pod tym względem od nowych jednostek dalekowschodniej produkcji. Pozwoli to na ich wieloletnią, bezpieczną i efektywną kosztowo eksploatację na trasach do Skandynawii.(PAP)

pm/ pad/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Żary
0.8°C
wschód słońca: 07:53
zachód słońca: 15:51
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Żarach

kiedy
2025-01-24 18:00
miejsce
Dom Kultury Luna, Żary, ul. Okrzei 35
wstęp biletowany
kiedy
2025-02-22 18:00
miejsce
Dom Kultury Luna, Żary, ul. Okrzei 35
wstęp biletowany
kiedy
2025-04-02 19:00
miejsce
Dom Kultury Luna, Żary, ul. Okrzei 35
wstęp biletowany
kiedy
2025-04-16 18:00
miejsce
Żarski Dom Kultury, Żary, ul....
wstęp biletowany