reklama
7 listopad 2023

Od 2024 r. zmiany układu linii tramwajowych; po protestach "15" zostaje na swojej trasie

zdjęcie: Od 2024 r. zmiany układu linii tramwajowych; po protestach
Od 2024 roku zmieni się układ linii tramwajowych w Poznaniu - poinformował we wtorek Zarząd Transportu Miejskiego. Po protestach mieszkańców "15" pozostanie na swojej trasie.
REKLAMA

Jak poinformował we wtorek ZTM w Poznaniu, wprowadzono zmiany do projektu nowego układu linii tramwajowych planowanego do wdrożenia od początku 2024 roku. Linia nr "15" pozostanie na trasie z Piątkowa do Junikowa, natomiast linia nr 3 połączy Naramowice i Winogrady z centrum oraz z Ratajami i Chartowem.

"Zarząd Transportu Miejskiego dokładnie przeanalizował uwagi pasażerów i opinie rad osiedli, dotyczące przedstawionego we wrześniu projektu nowego, stałego układu linii tramwajowych. Większość proponowanych zmian spotkała się z pozytywnym odbiorem mieszkańców, na co wskazuje aż połowa przekazanych do ZTM opinii rad osiedli. Wiele kontrowersji wzbudził jednak zamiar zmiany trasy linii tramwajowej nr 15. Poza negatywnymi opiniami rad osiedli w tej sprawie wpłynęły do ZTM liczne zgłoszenia indywidualne. Złożona została także petycja podpisana przez blisko 7 tys. osób" – podkreślił ZTM.

Jak wskazano, celem analiz było wypracowanie projektu, który umożliwi zachowanie kluczowych założeń pierwotnej propozycji, tj. pozwoli na: lepsze dopasowanie przebiegu linii tramwajowych do potrzeb pasażerów przy jednoczesnym wykorzystaniu nowych możliwości wynikających z nowych inwestycji i kończących się remontów licznych fragmentów torowisk w Poznaniu takich jak: nowa relacja skrętna z ul. Towarowej w Św. Marcin, nowy układ węzła na pl. Gwarnym.

Drugą kwestią było zapewnienie możliwości bezpośrednich podróży w nowych relacjach: z ul. Głogowskiej w prawo w kierunku ul. Królowej Jadwigi, z centrum przez most św. Rocha do ronda Śródka, a także zwiększenie możliwości wygodnego przesiadania się pomiędzy poszczególnymi liniami w systemie drzwi w drzwi przy jednej krawędzi przystankowej, a także wzmocnienie linii 16 na odcinku od PST przez centrum i Polankę do os. Lecha

ZTM podkreślił jednak, że "w trakcie analiz ważne było także wsłuchanie się w głos pasażerów. W efekcie podjęto decyzję o wprowadzeniu niewielkich zmian do wcześniejszego projektu stałego układu linii tramwajowych".

Jak wskazał ZTM, nowy projekt uwzględnia postulaty pasażerów i rad osiedli dotyczące pozostawienia na obecnej trasie linii nr 15, łączącej bezpośrednio Piątkowo i Winogrady z Junikowem. Równocześnie dla wzmocnienia komunikacji pomiędzy północą Poznania a centrum i osiedlami położonymi po wschodniej stronie Warty zmieniona zostanie trasa tramwaju linii nr 3.

"+Trójka+ pojedzie z Naramowic przez Winogrady i rondo Kaponiera do zrewitalizowanego centrum, a następnie przez most Św. Rocha, trasę kórnicką i os. Lecha do pętli Unii Lubelskiej. W przeciwnym kierunku pojedzie od Al. Marcinkowskiego przez 27 Grudnia i Fredry. Przy odpowiednim zsynchronizowaniu rozkładów jazdy linii nr 3 i 15 osiągnięty zostanie efekt w postaci solidnego wzmocnienia komunikacji w relacji obsługiwanej przez linię nr 16, tj. pomiędzy trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, a centrum i Polanką" - zaznaczono.

Na swoją stałą trasę sprzed rozpoczęcia rewitalizacji centrum wróci linia nr 16. Tramwaje kursujące z Os. Sobieskiego trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju pojadą przez most Teatralny, ulice Fredry i Gwarną do centrum, a następnie przez ul. Św. Marcin, most Św. Rocha i trasę kórnicką na Franowo. Z kolei linia nr 13 wróci na swoją dawną trasę, łączącą Starołękę z Junikowem, a linia nr 6 ponownie dojeżdżać będzie do Budziszyńskiej.

"Nowa trasa linii numer 5 będzie stanowić nową jakość w centrum. +Piątka+ zapewni dojazd z Górczyna przez Głogowską i most Dworcowy do Poznania Głównego PKP. Dalej jednak pojedzie przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo - przez Św. Marcin, Marcinkowskiego i Kórnicką. Następnie przez rondo Śródka dotrze do pętli Zawady. Zmiana na linii nr 5 pozwoli na skierowanie +ósemki+ na stałą trasę sprzed wielu lat. Z Mostu Teatralnego nie będzie skręcać na Roosevelta w kierunku Górczyna, lecz pojedzie prosto, ulicą Dąbrowskiego na Ogrody. Tramwajem nr 8 będzie można przejechać ze wschodu przez centrum i dwa rynki (Wielkopolski i Jeżycki) na zachód" – poinformował ZTM.

Na swoją stałą trasę z Dębca PKM przez Wildę i centrum do pętli Piątkowska wróci też linia numer 9. Z uwagi na utrzymanie obecnej, wysokiej częstotliwości kursowania tramwajów linii nr 11 na obecnej trasie (co 10 minut), kursy na linii nr 9 będą się odbywały w komunikacyjnym szczycie w dni robocze co 20 minut. W pozostałych porach "dziewiątka" będzie funkcjonowała jak normalna linia tramwajowa.

"Aby jednak utrzymać w wysokim standardzie komunikację pomiędzy Dębcem i Wildą a centrum, a także by zapewnić drugą linię na pętli Połabska, uruchomiona zostanie nowa linia nr 19. Tramwaj nr 19 będzie kursował na trasie z pętli Połabska do pętli Dębiec PKM wyłącznie w godzinach szczytu, z częstotliwością co 20 minut" - podano.

Na swoją stałą trasę ze Starołęki PKM przez most Św. Rocha i centrum na Grunwald wrócić ma także tramwaj nr 13. Tramwaj w obu kierunkach pojedzie - jak przed rozpoczęciem rewitalizacji centrum miasta - przez rondo Kaponiera i będzie kończył trasę na pętli Junikowo. Tramwaje linii nr 6 ponownie dojeżdżać będą do pętli Budziszyńska.

"Brak +ósemki+ na pętli Górczyn PKM zostanie zrekompensowany przez linię nr 17, która wykorzysta wszystkie nowe możliwości w odnowionym centrum miasta. Zapewni możliwie najszybszy przejazd z Garbar przez centrum w rejon Dworca Głównego PKP" – wskazano.

ZTM poinformował, że "Siedemnastka" pojedzie z pętli Górczyn PKM przez Głogowską i zapewni połączenie tej części Poznania z Dworcem Głównym PKP. Następnie będzie kursować przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo - pojedzie przez Św. Marcin oraz Gwarną i Mielżyńskiego w kierunku Garbar. Dalej trasa będzie prowadziła jak dotychczas, przez Śródkę, trasę kórnicką i Górny Taras Rataj aż do pętli Starołęka PKM. Tramwaje na linii 17 w obu kierunkach będą kursowały w przez ul. Gwarną.

Szczegółowe informacje dotyczące zmian w układzie linii tramwajowych od nowego roku można znaleźć m.in. na stronie ZTM Poznań. (PAP)

autor: Anna Jowsa

ajw/ jann/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
pogoda Żary
-2.2°C
wschód słońca: 07:26
zachód słońca: 16:03
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Żarach

kiedy
2024-11-24 18:00
miejsce
Dom Kultury Luna, Żary, ul. Okrzei 35
wstęp biletowany
kiedy
2024-12-08 19:00
miejsce
Dom Kultury Luna, Żary, ul. Okrzei 35
wstęp biletowany
kiedy
2025-02-22 18:00
miejsce
Dom Kultury Luna, Żary, ul. Okrzei 35
wstęp biletowany
kiedy
2025-04-02 19:00
miejsce
Dom Kultury Luna, Żary, ul. Okrzei 35
wstęp biletowany